بهینه سازی مسیر ناوگان توزیع و پخش

یکی از مهمترین مشکلات مدیران لجستیک و حمل و نقل کالا ، مخصوصا ناوگان های پخش و توزیع مویرگی ، استفاده صحیح از ظرفیت خودروهای پخش موجود جهت توزیع کالا و انتخاب مسیرهای بهینه جهت ارسال کالا به مشتری میباشد.

بهینه سازی مسیر حمل و نقل

چالش اساسی ناوگان های توزیع و پخش با ابعاد بزرگ که بیش از ۵۰ خودرو در اختیار دارند و روزانه به صدها مشتری خدمات ارسال کالا ارائه میکنند ، صرفه جویی در تعداد خودرو ها ، کمتر شدن هزینه های پخش ( با بهینه کردن مسیر های پخش ) ، ارسال به موقع کالا و استفاده کامل و صحیح از ظرفیت حمل خودروها میباشد.

در شرکت های توزیع و پخش مویرگی کالا ( مانند شرکت های پخش مواد غذایی و یا دارو ) ، عملیات پخش گیری و یا مسیر چینی پخش همه روزه توسط نیروی انسانی انجام میشود. کارمندهای بخش پخش گیری میبایست همه روزه بر اساس سفارش های موجود مشتریان در سیستم و خودروهای دردسترس و آماده به کار ، این سفارش های را بر طبق ظرفیت حمل هر خودرو ، موقعیت جغرافیایی مشتریان و عوامل دیگر به خودروهای ناوگان پخش اختصاص دهند . انجام این عملیات توسط نیروی انسانی هزینه های زیادی را برای سازمان ایجاد میکند . زمان بر بودن عملیات پخش گیری بر اساس ابعاد ناوگان و تعداد مشتریان هزینه ها را بالا میبرد و همچنین ممکن از باعث خطاهای ناخواسته کاربر نیز گردد.

سیستم های نرم افزاری با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی سعی در حل مشکل مسیریابی و بهینه سازی مسیر ناوگان پخش (Vehicle routing problem) نموده اند. بهینه سازی مسیر ناوگان (VRP) با توجه به پارامترهای مختلفی همچون پراکندگی مشتریان ، ظرفیت حمل بار هر خودرو ، پنجره های زمانی ، الویت ها ، نوع بار و …. توسط نرم افزار ها با سرعت بالا انجام میگردد.

شکل زیر نمایی از مسئله VRP را نشان می دهد. اجزای مسئله مسیریابی وسایل نقلیه را در حالت معمول می توان به تعدادی از مشتریان، مجموعه ی وسایل نقلیه (خودروها، ناوگان حمل و نقل) و مسیرها تقسیم بندی کرد. هر یک از این اجزا خصوصیاتی دارند که به عنوان فرضیات مسأله و پارامترهای ورودی مد نظر قرار می گیرند.

مسیر یابی بهینه

معمول ترین و مهمترین هدف بهینه سازی مسیر حمل و نقل ، حداقل کردن کل هزینه سیستم است. گاهی به جای حداقل کردن هزینه از حداقل کردن کل مسافت طی شده توسط وسایل نقلیه یا مجموع زمان استفاده از آنها، استفاده می شود.

در دنیای واقعی در مسائل VRP پارامترهایی همانند موارد زیر ظاهر می شوند که رعایت آنها به شدت در انتخاب راه حل تاثیر گذار است :

  1. هر وسیله حجم محدودی دارد (CVRP)
  2. هر مشتری باید در محدوده ی زمانی مشخصی سرویس دهی شود (VRPTW)
  3. فروشنده از انبارهای متعددی برای سرویس دهی به مشتریان استفاده می کند (MDVRP)
  4. مشتری ها ممکن است مقداری از کالا را به انبار برگردانند (VRPPD)
  5. مشتری ها ممکن است توسط چند وسیله توزیع سرویس دهی شوند (SDVRP)
  6. بعضی مقادیر مانند تعداد مشتری ها، درخواست هایشان، محدودیت زمانی سرویس دهی یا زمان سفر ممکن است به صورت تصادفی انتخاب شود (SVRP)
  7. تحویل کالا ممکن است فقط روزهای مشخصی صورت پذیرد (PVRP)

مزایای استفاده از نرم افزار بهینه سازی مسیر عبارتند از :

  1. حداقل كردن هزينه (زمان – سفر) كل سيستم.
  2. استفاده از حداقل تعداد خودروهاي ممكن براي سرويس دهي به مشتريان
  3. ۳ماكزيمم كردن تعداد مشترياني كه توسط خودروها به آنها سرويس داده مي شود.
  4. بالانس سيستم براي امكان سرويس دهي به مشتريان در بازه هاي زماني تعيين شده.
  5. حداقل كردن زيان هاي ناشي از عدم برآورده شدن برخي خواسته هاي مشتريان.
  6. حداقل كردن زيان هاي ناشي از عدم استفاده از كل ظرفيت خودروها.

نرم افزار ردیابی خودرو و مدیریت ناوگان مسفا به عنوان نرم افزار پیشرو در صنعت مدیریت ناوگان ، با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی امکان بهینه سازی مسیر ناوگان پخش را برای کاربران خود فراهم نموده است.

کاربر در این نرم افزار با تنها چند کلیک ، مسیرهای بهینه شده پخش را بر اساس مشتریان و خودرو ها دریافت میکند و علاوه بر دقت بالای مسیرهای پیشنهاد شده توسط نرم افزار ، نیروی انسانی مورد نیاز جهت این فرایند را به حداقل رسانده و هزینه های سازمانی مجموعه را کاهش میدهد.

در تصاویر زیر قسمتی از نرم افزار مدیریت ناوگان مسفا که مربوط به بهینه سازی مسیر میباشد را ملاحضه میفرمایید :

قبل از بهینه سازی مسیر های پخش :

نرم افزار بهینه سازی مسیر

بعد از بهینه سازی مسیر توسط نرم افزار :

MasfaVrp2